Oficjalne forum pomocy serwisu PUN.pl

Niestety, nikt nie powie Ci czym jest FluxBB - musisz go poznać sam!

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2008-02-23 17:19:19

Mangel
Użytkownik
Skąd: mam ten profil?
Dołączył: 2007-06-23
Liczba postów: 17,243
WWW

Poradnik tworzenia pbf-ów.

Jak zrobić dobrego pbf-a?

Do napisania tego poradnika zmusiły mnie nieudolne próby wielu osób. Zakładając iż każde z was wie czym jest pbf (tu link do strony z wyjaśnieniami) przejdźmy do konkretów.


1) Początek.

a) Jeśli zamierzasz tworzyć w świecie już istniejącym (realia anime/ mangi/ książki/ gry) musisz go bardzo dogłębnie poznać. Fakt że obejrzało się 30 odcinków jakiegoś anime, czy przeczytało kilka stron książki nie uprawnia nas do nazywania się autorytetem w danej dziedzinie.
Zazwyczaj ludzie chcą tworzyć w światach dobrze rozwiniętych, o pewnych ustalonych realiach i prawach, trzymajcie się ich! Skoro już chcesz mieć pbf-a w tym klimacie to zachowaj chociaż to czym się ten klimat wyróżnia, w przeciwnym razie przejdź do podpunktu b.

b) Jeśli tworzysz własny świat to twórz go! Bądź kreatywny, niepokorny dla schematów! Pozwól by twoja wyobraźnia pracowała za Ciebie, ty tylko spisuj wszystko co Ci podpowie. Nawet jeśli na czymś się wzorujesz, nawet jeśli czerpiesz z kilku źródeł, to jest twoja gra! Twórz ją z zapałem.
Jednak pamiętaj o jednej rzeczy, to że wyobraźnia pracuje dla Ciebie, nie znaczy ze ty jako szef masz się obijać. Myśl o swej grze. „Dla kogo ma być?”, „Jak odbiorą ją gracze?”, „Czy ja o czymś nie zapomniałem?!”, „Jezu! Toż to sztampa!”. Takie samokrytyczne i wątpliworodne myśli uchronią Cię przed ciętą krytyką co bardziej wykwalifikowanych koneserów gatunku.

2) Świat.

a) Poznanie świata polega głównie na zagłębieniu, czyli wczuciu się w niego. Trzeba widzieć związki i zależności tego świata, rozumieć jego zasady, trzymać się ich. Pamiętaj, tworzysz w świecie już istniejącym, nie interpretuj zbyt mocno tylko staraj się ująć wszystko jak najbardziej podobnie do tego co poznałeś przy zgłębianiu świata.

b) Świat autorski musi być autorski. Nie oznacza to że nie wolno Ci się wzorować czy zapożyczać pewnych rzeczy z innych dzieł gotowych. Pamiętaj jednak iż zapożyczenie nie oznacza procedury „kopiuj-wklej” a wzorowanie nie jest wzorowaniem gdy tworzysz identycznego pbf-a jak forum z którego Cię wyrzucono!
Najlepiej zbierz SWOJE najlepsze pomysły i zweryfikuj je. Sprawdź czy pasują do siebie nawzajem i czy dają Ci możliwość dokładania kolejnych w miarę upływu czasu.
Gdy dojdziesz do wniosku że twój świat jest wystarczająco jednolity i autorski - czas zacząć najlepsza zabawę!

3) Wypełnianie świata.

Obojętnie czy tworzysz w świecie już ustalonym czy w autorskim (czy może mieszasz oba te style) wypełnienie świata zawsze przebiega podobnie.
Krajobraz powinien pasować do klimatu i realiów świata, jeśli tworzymy świat lasów i na poziomie średniowiecza – na boga nie wsadzajmy tam jakichś mechanicznych gór!
Gracz nienawidzi niejednolitości gry, to psuje cały klimat i w dodatku jest mało oryginalne.
Flora i fauna tak jak krajobraz muszą być bardzo klimatyczne. Mile widziane jest wykorzystanie zwierząt z „reala” , to pozwala graczom na odniesienia w stylu „Wikłak – taka większa ważka, mniej więcej wielkości konia”, od razu wiemy jak to wygląda i jakich jest gabarytów. Z zwierzętami i roślinnością jest jednak pewien problem, musza się uzupełniać. Jeśli już tworzymy gryfa, ten gryf musi mieć swoje miejsce w łańcuchu pokarmowym, a ten łańcuch musi się ciągnąć jeszcze w obie strony.
Istoty rozumne muszą być przedłużeniem flory i fauny. Muszą mieć jakieś korzenie i cechy wspólne z czymkolwiek, ludzki umysł zawsze musi widzieć powiązania. Dzięki temu świat wyda się bardziej naturalny i przyjaźniejszy.

4) Przejawy intelektu

Tu mieści się wszystko, od magii, przez jutsu (Naruto), architekturę po zgromadzenia i organizacje. Świat istot rozumnych MUSI być przez nie zmieniany, wykorzystywany i okiełznany (nie ważne w jaki sposób). Żaden dobry pbf nie obędzie się bez stworzenia jakiejś struktury hierarchii, podziały „my – oni”, opcjonalnie, acz mile widziane, są też handel, infrastruktura i spis najważniejszych przedmiotów.
Warto też spisać wszystkie ważniejsze jednostki i schematy naszego pomysłu (jednostki miary, przeliczniki, ect) tak by ktoś nie sprzedawał mięsa jelenia na metry (smutne acz prawdziwe, znalezione na pewnym pbf-ie). Jeśli do tego uda nam się napisac podręcznik w którym, w postaci artykułów, będziemy zawierać kolejne informacje o świecie gry będzie to oznaczać jedno – wejście pbf-a do ekstraklasy.


5) Skrypty, kody i inne narzędzia informatyczno- techniczne

Wielu autorów pbf myśli iż dobra gra zawiera wiele skryptów, ciekawostek, ect. To podstawowy błąd uczniaka. Generatory, elementy dynamicznej grafiki czy muzyka może i są ciekawym dodatkiem do gry, jednak TYLKO dodatkiem. Nie zastąpią fabuły, pomysłu i wykonania gdyż bez tych trzech czynników pbf nie może trwać!
Skoro jednak uda nam się spełnić trzy warunki dobrego pbf-a (fabuła, pomysł, wykonanie) to dodawanie gotowych skryptów, nieobrobionych i nie pasujących do wyglądu graficznego czy fabularnego gry jest już masochizmem. Jeśli wybierasz gotowy skrypt na tabelkę dostosuj jej kolor do tła forum, jeśli wybierasz gotowe kody buttonów (np. z http://dodatki.net ) wytnij tą część która wyświetla skąd kod pochodzi. Nauczysz się przy tym podstaw języka programowania html i jednocześnie pokażesz graczom że, mimo iż nie jesteś informatykiem (jak jesteś to pisz własne leniu! [dblpt]P) to starasz się i rozwijasz nie tylko forum ale i swoją wiedze jak je ulepszyć.
Wykorzystuj też opcje jakie daje Ci serwis w którym założyłeś forum, wszystko można użyć na swoją modłę, WSZYSTKO.

To już koniec tego krótkiego (jak na mnie) poradnika, mam nadzieje że choć trochę poprawi on kondycję i podniesie poziom pbf-ów. To mini kompendium ma za zadanie tylko zarysować granice w których poruszać się powinni autorzy kolejnych gier RPG na forum, tak aby userzy nie dochodzili do wniosku iż to zabawa dla „sklonowanych owiec” i „pół debili” bo przecież nikt nie potrafi tego zrobić dobrze.

PS. Rada dla tak zwanych dzieci neo, jeśli ktoś was wyrzucił z swojego pbf-a, zablokował/skasował konto i kazał wam nie wracać – miał w tym jakiś cel. Zakładanie identycznego forum, z splagiatowanymi tekstami i próba podkupienia jego graczy by przeszli na „wasze” „forum” jest chore i wedle mnie powinno podlegać karze ucięcia pewnych części ciała (tak jak w średniowieczu).

PS. PS. Mam nadzieje że userzy ocenią ten tekst i od razu podpowiedzą czy warto go przykleić.

Pozdrawiam,
Mangel Wielki Mistrz Zakonu Światła i dowódca Anielskiej Eskadry Północnej.


"Na trolla pewne są tylko dwie pewne metody, jedna samopowtarzalna i druga, wymagająca przeładowania ręcznego." - Mangel
ln3m

Offline

#2 2008-02-23 21:46:07

michal12345
Użytkownik
Dołączył: 2007-08-27
Liczba postów: 989

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

Bardzo przydatny poradnik. Ja uważam,  że wypadałoby go przykleić. Może wtedy mniej bybyło takich niedokończonych gier pbf, czy klonów Naruto.
Dobra, a jak tu juz jest taki temat to spytam się o cos pozytecznego. Mianowicie czy nie przekombinuje jak zrobie w grze przykładowo, w której rozwiązuje się zagadki takie dodatkowe rzeczy jak mecz piłki nożnej czy jakiegos innego sportu na stadionie. Takie coś odbywało by się np w soboty. Nie byłoby to gra ogólnie o cós tylko miałaby to być zabawa i urozmaicenie, a przy okazji gracze dostawali by za mecz zdolności, które przydawałyby się im w rozwiązywaniu zagadek. Czy byłoby to zwykłe utrudnienie dla graczy i za duże odbiegnięcie od tematu, czy raczej miłe udoskonalenie. Licze na odpowiedx [dblpt]) .
Jeszcze jedno napisze bo mnie korci [sred]) . Czy zbyt duż ilość kategori i for zniechęci do grania i rejestracji, czy raczej zachęci do pisania postów?


elektronek.pl  Elektronika dla początkujących.

Offline

#3 2008-02-23 22:16:05

Mangel
Użytkownik
Skąd: mam ten profil?
Dołączył: 2007-06-23
Liczba postów: 17,243
WWW

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

Już tłumacze:

1. Takie urozmaicenia mieszczą się w wszystkich kryteriach pbf-ów. Włąśnie dzięki możliwości takich wariacji gra na forum może być tak ekscytująca, a jeśli dodatkowo wiąże się to z zwykłą, "powszednią", grą jest to wręcz wymagane od dobrego pbf-a.
2. Tu sprawa jest trudniejsza, bo wszystko zależy od twórcy. U mnie np jest wiele kategorii i for, są one jednak tak zaprojektowane iż poszczególne tryby rozgrywki widzą mniej więcej po 1/3 całego forum które przed nimi skrywam.


"Na trolla pewne są tylko dwie pewne metody, jedna samopowtarzalna i druga, wymagająca przeładowania ręcznego." - Mangel
ln3m

Offline

#4 2008-02-23 22:25:08

Sasuke_ucziha
Użytkownik
Dołączył: 2008-01-01
Liczba postów: 1,055
WWW

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

Sadze że poradnik jest świetny być może sie do niego zastosuje [sred]). Jestem pewien że gry wq poradnika bdedą swietnwe


O użytkowniku nie świadczy ilośc postów, lecz mądrość wypowiedzi

Offline

#5 2008-02-23 22:31:49

Rudik
Użytkownik
Skąd: Iława
Dołączył: 2007-06-18
Liczba postów: 5,530

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

Tutorial bardzo przydatny!
Właściwie fala for o naruto już się powoli uspokaja, to i tak bardzo się to przyda!
Brawo!

Offline

#6 2008-02-24 10:09:36

Yoroiookami
Użytkownik
Dołączył: 2007-12-28
Liczba postów: 180

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

Już ja o to zadbam żeby się uspokoiła [dblpt]D
A przynajmniej spróbuję...

Offline

#7 2008-02-24 10:55:10

Sasuke_ucziha
Użytkownik
Dołączył: 2008-01-01
Liczba postów: 1,055
WWW

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

Niby jak?

Sory za offtopa


O użytkowniku nie świadczy ilośc postów, lecz mądrość wypowiedzi

Offline

#8 2008-02-24 19:03:29

sHadowPL
Użytkownik
Skąd: się biorą dzieci?
Dołączył: 2007-12-11
Liczba postów: 1,064

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

Rudik napisał/a:

Tutorial bardzo przydatny!
Właściwie fala for o naruto już się powoli uspokaja, to i tak bardzo się to przyda!
Brawo!

Chyba trochę za dużo z graficznych "słówek" przejąłeś Rudik [sred])

@Topic

1.
a) Sądzę, że dobrym wzorcem są także gry fabularne, typu Monastyr, Dungeons & Dragons i wiele wiele innych.
b) Tutaj warto sięgnąć po www.google.pl, gdzie w internecie leży masa, ale to masa fanartów w klimacie fantasy. Dzięki temu możecie dostać "olśnienia" i wymyśleć wiele wiele nowych rzeczy, ras, artefaktów (chociażby opisy wyglądu) i wiele wiele wiele innych.

2.
b) Warto także modyfikować istniejące światy, jeżeli bierzemy gotowca. Można dzięki temu wprowadzić zupełnie nowy klimat gry, który jest jedyny na świecie [dblpt]P
b) Tutaj także polecam fanarty, ale i mitologię grecką i rzymską. Wiele ciekawych rzeczy możecie stamtąd wziąść, lekko zmodyfikować i o! Macie znowu coś idealnego, własnego.

3.
Krajobraz - tutaj także powinniście uporządkować go wedle własnych realiów. Pamiętajcie, że jeżeli jest to uniwersum magiczne, to czemu nie może tam być ogromnej pustyni w środku lasu? Może to wybryk czarodziejów? Niech gracze sami to odkryją!

Flora i fauna - oczywiście nie powinno zabraknąć ziół, z których robi się lekarstwa i trutki [sred])


Taki mój mały "addon" do tego co napisał Mangel. Poradnik świetny, jednak można by go bardziej urozmaicić i dodać parę rzeczy/przykładów. Jednak nawet teraz zasługuje on na przyklejenie [sred])

Offline

#9 2008-02-24 19:06:02

Mangel
Użytkownik
Skąd: mam ten profil?
Dołączył: 2007-06-23
Liczba postów: 17,243
WWW

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

No dobra, przykleje to. Żeby nie było, jak inny mod uzna za stosowne może odkleić.

Dodatkowo zachęcam do zadawania tu pytań odnośnie pbf-ów, postaram się odpowiedzieć na wszystkie.

Edit:
shadowPL chciałem anpisać to najogólniej jak się da żeby zmusić co poniektórych do myślenia [dblpt]p. Gotowe rozwiązania odmóżdżają nam społeczeństwo.


"Na trolla pewne są tylko dwie pewne metody, jedna samopowtarzalna i druga, wymagająca przeładowania ręcznego." - Mangel
ln3m

Offline

#10 2008-02-24 19:09:33

Sasuke_ucziha
Użytkownik
Dołączył: 2008-01-01
Liczba postów: 1,055
WWW

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

Ej mam pytanie czy podrsowanie świata gotowej mangi/anime jest dobrym pomysłem


O użytkowniku nie świadczy ilośc postów, lecz mądrość wypowiedzi

Offline

#11 2008-02-24 19:13:52

Mangel
Użytkownik
Skąd: mam ten profil?
Dołączył: 2007-06-23
Liczba postów: 17,243
WWW

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

Sasuke_ucziha wszystko zależy od wykonania. Jeśli zrobisz to umiejętnie i z pewną dozą zdrowego rozsądku jest to kożystny zabieg. Jeśli jednak jesteś mocno początkujący sugeruje zacząć od prostego systemu i rozbudowywanie go w miare nabywania przez Ciebie nowych umiejętności i wynajdywania kolejnych pomysłów.


"Na trolla pewne są tylko dwie pewne metody, jedna samopowtarzalna i druga, wymagająca przeładowania ręcznego." - Mangel
ln3m

Offline

#12 2008-05-02 10:52:46

Sasuke_ucziha
Użytkownik
Dołączył: 2008-01-01
Liczba postów: 1,055
WWW

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

Mangel Dziekuję bardzo za ten poradnik, dzięki niemu dostrzegłem błędy, które popełniałem przy PBF'ach jakie robiłem. Tworze nowego PBF o Świecie Fantasy, będe tam stosował kila elementów z innych Mang/Anime. Robie wszystko na podstawie tego co tu napisałeś, prosiłbym Cię o kilka nowych wskazówek do tego poradnika.


O użytkowniku nie świadczy ilośc postów, lecz mądrość wypowiedzi

Offline

#13 2008-05-03 10:13:06

Shinsou
Użytkownik
Dołączył: 2008-04-19
Liczba postów: 1,149

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

Poradnik jest naprawde dobry, mysle ze wielu forómowiczów sie do niego przystosuje, aby dobrze gry pbf sie rozwijaly, tylko zeby tej fali anime nie bylo juz bo za duzo juz tego anime jest na tym forum i wogole.

Offline

#14 2008-05-03 11:35:40

siwek2232
Użytkownik
Skąd: on jest ???
Dołączył: 2008-03-01
Liczba postów: 53
WWW

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

bardzo przydatny poradnik

Offline

#15 2008-05-04 10:29:56

Mangel
Użytkownik
Skąd: mam ten profil?
Dołączył: 2007-06-23
Liczba postów: 17,243
WWW

Odp: Poradnik tworzenia pbf-ów.

Poradnik tworzenia pbf-ów, część 2 – Żyjmy więc we własnym świecie!

6) ”Witaj w świecie fantasy muchomorze!”

Fantasy to chyba najbardziej rozległa gałązi pbf, 85% forumowych gier podpada pod tą kategorię.
Tak wielka rozpiętość i niewielkie, w sumie, zróżnicowanie źle działa na osoby nowe, nie mające wcześniej kontaktu z tego rodzaju rozrywką. Niestety, większość autorów kolejnych for powtarza te same, nudne bo wykorzystywane od lat, scenariusze.
Tolkien, Rowling, wszelaka manga i niemal całe anime, na tym kończy się inwencja twórcza adminów. Czemu nie wymyślić czegoś nowego? Oto jest pytanie, myśle że wielu z nich za krótko siedzi w tym interesie i sądzą że są „pierwsi”, reszta jest zbyt leniwa by stworzyć coś od podstaw.
Ale teraz koniec już narzekań starego wygi, pora na obiecane wam wcześniej rady, moje drogie muchomory.

a) Jeśli tworzysz własny świat fantasy zapamiętaj jedno, świat nie zawęża się do wojny elfów z orkami! (w miejsce tych dwóch ras można wstawić wszystkie inne rasy znane z sztandarowych dzieł fantasy). Nie znam pbf-a którego fabuła nie kręciłaby się tylko li wyłącznie wokół walki. Co tak was, drogie muchomory, ciągnie do gwałtu i przemocy? Wysilmy się i stwórzmy coś co ma ręce i nogi (i nie jest zakute w zbroje...).
Tworząc świat zaczynamy od zależności, najlepiej tych podstawowych (co kogo i dlaczego zjada?). Kiedy stworzymy własne gatunki (co nie oznacza że macie wziąć rumaka bojowego orków z pierwszej lepszej gry i zmienić mu tylko nazwy) będziemy mogli ustalić gdzie te gatunki żyją. Na bazie ich występowania można określić gdzie umieszczamy osady istot inteligentnych.
b) Każda osada musi być zlokalizowana nieopodal czegoś z czego można czerpać pożywienie, nawet nekropolie. Jest to ważne ze względu na fabułę, w fantasy polowanie i zbieractwo jest bardzo ważne.
c) Osady musi ktoś zamieszkiwać, większość z was grała zapewne w Heros I, II, III, itd., wszystko czego się nauczyliście w czasie zabawy z tą (tymi) grami jest kłamstwem. To należy sobie wbić do głowy na samym początku. Nie ma czegoś takiego jak podział na miasto elfów i krasnoludów, jeśli te dwie rasy współistnieją ze sobą to nie ma centaura, muszą być jakieś interakcje. Rasumując: Miasto widoczne tylko dla elfów jest nierealne i psuje zamysły forum, miasto założone przez elfy, odwiedzane często prze zaprzyjaźnione z nimi rasy podnosi prestiż waszego forum.
d) Własne rasy są równie ważne co wszystko inne, drowy, elfy, krasnoludy, ludzie i orkowie wyszli już z mody. Czas pomyśleć o własnych rasach, o tym co je od siebie odróżnia i co łączy. I powtarzam po raz kolejny, wojna nie jest najważniejsza!
Zilustruje to przykładem, mamy rasę żyjącą we wnętrzu wulkanu i rasę żyjąca na jego ośnieżonych i wiecznie skutych lodem zboczach. Co robi typowy muchomor? Każe jednym i drugim walczyć p;rzez tysiące lat by móc jakoś zaczepić swoją fabułę. Od razu robi się tak słodko że aż mi się na wymioty zbiera.
Dlaczego oni mają ze sobą wojować? Czy nie korzystniej jest nawiązać ścisłą współprace handlowo- usługową? Wszak Ci z wulkanu nie przeżyją wśród lodowych i mroźnych zamieci a piasek (który u nich przecież nie występuje) będzie luksusowym towarem.
Jeśli ktoś chce walczyć, proszę bardzo! Zbudować między dwoma osadami (ognistą i lodową) specjalną (najlepiej umagicznioną) arenę do walk. Nie ma wojny a walki są, każdy jest szczęśliwy i nie musi się obawiać że w nocy wróg puści mu z dymem kobietę i zgwałci dom (:P).
e) Oczywiście nie zapominajmy że te dwie rasy (nie ważne, mieszają się czy nie) oddziałują na siebie też kulturowo. Bogowie, obrzędy, wytwarzanie ceramiki czy nawet krój stroi mogą przenosić się wraz z towarami i rozprzestrzeniać.
Ważna jest wyobraźnia, tak samo jak umiejętność powiedzenia sobie „dość”.

7) ”Świat sf. wita w swych cybernetycznych progach pasożycie!”

Na początku małe wprowadzenie.
Większość z was, drogie pasożyty, myśli zapewne iż sf ogranicza się do Gwiezdnych Wojen i może serialu Galactica. To nie prawda! Ten typ pbf (i nie tylko pbf...) jest niesamowicie zróżnicowany i daje wprost niesamowite możliwości!
Najważniejsze z podgatunki sf, wraz z wyjaśnieniami, zamieszczam poniżej:
Cyberpunk – opiera się głównie na ukazaniu zgnilizny moralnej, problemach związanych z globalizacją i przeludnieniu Ziemi. W takim świecie władze dzierżą olbrzymie Korporacje (kwa kwa, czy to kacza era?), świat pędzi do przodu nie zważając na fakt że coraz większy margines społeczny (hackerzy, cyberzłodzieje, mutanty, itp) rośnie w siłę i próbuje narzucić światu anarchię (zazwyczaj ukazaną jako jedyna alternatywa dla rządów kacz... tzn korporacji).
Galactic Western – jedno z moich ulubionych dzieci sf. Fabułą jest dość prosta a przy tym, przynajmniej dla mnie, daje spore pole manewru. Wygląda to mniej więcej tak, mamy planetę (albo planety) której mieszkańcy (jeśli istnieją) są na niskim poziomie cywilizacyjnym. Kolonizatorzy posiadają wprawdzie pojazdy mechaniczne, broń laserową, ect. Jednak ze względu na warunki poruszają się na koniach (najczęściej specjalnie po to sprowadzonych, ew. mogą być miejscowe zwierzęta), fabuła podobna do westernu z tym że kowboje mają laserowe tunery, itp.
Odyssey – najczystsze sf. Mamy kilka, kilkanaście cywilizacji kolonizujących wszechświat, wysoki poziom technologii, czasem pojawia się telepatia, empatia czy inne rzeczy kończące się na ...tia. Admin ma tu najwięcej do wymyślania, nic (poza poniższymi zasadami!) go nie ogranicza, wszechświat stoi przed nim otworem... Nie polecam bo ten gatunek jest eksploatowany jak ruskie kopalnie złota, nic nowego się tam nie uświadczy.
Anime Odyssey – tu już mamy coś całkiem innego a jednak podobnego. Czym się różni? Ano głównie granicami, anime odyssey od zwykłego odyssey odróżnia konieczność korzystania (i miksowania) z rozwiązań znanych z anime, mang, ect. Niby to niewiele ale jak dla mnie ktoś tworzący w określonych granicach i nienaruszający ich jest świetnym organizatorem, lepszym niż ten który musi walną głową w mur żeby przekonać się że on tam jest.
Abstrakcja sf – co tu dużo gadać? Kilka cywilizacji technicznie zaawansowanych nagle odkrywa cuda magii i sztuki parapsychiczne, wybuchom granatów towarzyszą zaklęcia fireball'a, smoki i inne bzdury których nie powinno tam być. Jedni lubią taką mieszankę, inni nie. Zgadujta, kochane pasożyty, do której kategorii należę?
Archeo – ech, to jest dopiero coś! Zaginione cywilizacje, zagadki, podróże śladami uciekających gatunków! Jeśli lubisz naprawdę duże wyzwania i blask chwały to coś dla Ciebie! Fabuła jest dość zawiła, łączy w sobie większość (jeśli się postarasz to wszystkie) inne podgatunki sf. Wszystko opiera się na poszukiwaniach pozostałości dawnych cywilizacji które stworzyły imperia nim człowiek zawarł się, jako pierwotna komórka, w swej błonie komórkowej. Na bazie takich poszukiwań świetnie można rozwinąć handel, infrastrukturę, hierarchię wszelakie i, w końcu, system walk. Gracze mogą zwiedzać światy ucywilizowane do obrzydliwości, te z westernów i te średnie, na których przeludnienie i Korporacje to największe problemy.
Apocaliptic – najmniej optymistyczny (czasem wydaje mi się że nawet prawdziwy) scenariusz jutra. Świat został zniszczony, nie ważne jak, kosmici, plagi, żywioły, olbrzymi atak gazów u hydraulika, grunt że cywilizacja dostała kopa i omal nie wyrżnęła czołem w kant okrągłego stołu. Efekt? To już zależy od twojej inwencji, możesz opisywać stada barbarzyńców wałęsające się po pustyniach które kiedyś były morzami, możesz opisywać jak to cała ludzkość załadowała się na statek i dała nogę w kosmos... Róbta co chceta, jak nie chceta to idźta w PiS...

Uwaga! Cały podział jaki wam przedstawiłem jest mojego autorstwa i nie wpełni pokrywa się z np. literackim podziałem sf!

a) W tym punkcie najważniejsze jest to co wyżej, nie zaczynaj wojny jeśli nie masz powodu. Jakby to powiedział pewien mały zielony kosmita, „Moc jest jak krakersy, szybko się kończy”. Tak więc oczywistym faktem jest że nikt nie będzie się bawił w długoletnie wojny o pojedyncze planety gdy cały kosmos jest gotowy do eksploracji i jedynym ogranicznikiem jest technologia (która wszak granic nie zna... prawda pasożycie?).  Darujmy więc sobie „dawno, dawno temu w odległej galaktyce...” i skupmy się na „od kiedy wynaleziono X napęd...”.
b) Realizm jest tu ważniejszy niż wyobraźnia, jeśli napchasz zbyt wiele rzeczy nikt tego nie zrozumie i nie zechce grać. Komputer ze sztuczną inteligencją? Czemu nie ale tylko gdy jest ich więcej (wszak nawet sztuczne życie musi chcieć się powielać). Tak więc umiar, no dobrze ale przecież umiar nie jest wyznacznikiem realizmu! Tu pojawia się kolejna ważka dla tego punktu sprawa, mianowicie realia naukowe. Jeśli chcemy stworzyć coś naprawdę ciekawego musimy zapoznać się z najnowszymi odkryciami naukowymi obecnych czasów, na takim nawozie pomysły kwitną najszybciej (co ciekawe często zdarza się że to o czym myślimy „sf” jest już realnym projektem naukowym w fazie testów...).
c) Tutaj (w sf.) mniej ważne są zależności naturalne a bardziej ludzkie i techniczne. Jeśli istnieje jakieś prawo, na pewno znajdą się istoty chcące je łamać. Jeśli są komputery znajdą się hackerzy, każdy komuś podlega i gra wedle jakiś reguł, na tą zależność nie ma rady.

8) ”Detektywistyczne historie rodem z... internetu bieżanty wy jedne!”

Na temat tego rodzaju pbf napisze chyba najmniej, nie dlatego ze go nie lubię, zwyczajnie zbyt to skomplikowane jak na jeden poradnik.

a) Zasada numero UNO, czapki z głów dla tego komu uda się zrobić taki (i do tego grywalny) pbf! Stworzenie detektywistycznej gry na forum jest nie lada wyzwaniem i każdy komu uda się ta akrobacja jest, podług mnie, małym geniuszem (wielkich geniuszy znam raptem trzech, a i to z lekcji historii [nie, nie uczą mnie w szkole tylko o nich się uczę bieżanty wy jedne]).
b) Pbf tego rodzaju ma w sobie (mówimy tu o dobrym pbf-ie) coś co przyciąga ludzi, może to tajemniczość, może ten ukryty w chaosie porządek? Grunt że admin musi ostro wziąć się sam za siebie. Nie jest możliwe stworzenie czegoś takiego jeśli samemu nie ma się dużej dawki wiedzy ogólnikowej z wielu dziedzin życia.
c) Zagadki muszą być jakoś ze sobą powiązane, dawać userom szanse odkrycie drugiego dna (nawet jeśli nie mamy go w planach, dobry admin potrafi tak wszystkim pokierować że do zamkniętej sprawy wciśnie jeszcze ze 3 wątki).
d) Co tu dużo gadać... klimat. Najlepsze pbf-y detektywistyczne bardziej niż inne fora opierają się na grafice. Nie chodzi tu rzecz jasna o obrazki w kategoriach czy zapchaną galerię. Dla przykładu mogę opowiedzieć o forum które swego czasu zrobiło na mnie potężne wrażenie.
Otóż wyobraźcie sobie, bieżanty wy jedne, że błądząc po sieci trafiłem na (nieistniejące już) forum „Komisarz Bieżant”. Gra była przednia, ośmiu adminów zawiadywało ośmioma grupami policjantów, detektywów i kryminalistyków. Istniał dziewiąty admin (ja myślę że było to tylko zbiorcze konto całego Teamu który dzięki temu prowadził grę) Pan X. Rzeczony Pan X był postacią wysoce denerwującą, przesyłał wiadomości o sprawach, wysyłał materiały (włącznie z raportami z sekcji i opiniami balistycznymi!) i do tego zdjęcia. Tak, zdjęcia były niezwykle ważne, nie były to jakieś specjalne generowane obrazki a zwykłe fotki miejsc wydarzeń (co może zwykła cyfrówka to się w głowie nie mieści...) z których można było wnioskować wszystko. Grałem tam krótko, raptem trzy miesiące ale cały ten okres pamiętam jako najbardziej pracowite miesiące mojego mózgu od czasu krachu mojej prywatnej giełdy domowej.

To już koniec drugiej części poradnika, być może (o ile zajdzie taka konieczność) napisze kolejne lub dodam kolejne rozwinięcia już istniejących zagadnień. Wszelkie pytania proszę zawierać w tym wątku, postaram się odpowiedzieć.

PS. Nie ważne czy jesteś muchomorem, pasożytem czy bieżantem, grunt żebyś odwalił robotę sumiennie i nie odwalał fuszerki. W końcu tobie, tak samo jak osobom szukającym rozrywki w sieci, zależy żeby to co zrobisz było grywalne i ciekawe.

                                                                                                                       Pozdrawiam,
                           Mangel dowódca Anielskiej Eskadry Północnej i Wielki Mistrz Zakonu Światła.


"Na trolla pewne są tylko dwie pewne metody, jedna samopowtarzalna i druga, wymagająca przeładowania ręcznego." - Mangel
ln3m

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
specyfic - playyourgame - przymierze - 1z10 - sportmdkna102